Kulturen på arbejdspladsen

Kultur på en arbejdsplads er ’måden man gør tingene på her’ og summen af organisationens adfærd. Kultur kommer til udtryk via daglig adfærd. Det er gennem den daglige adfærd, at arbejdspladsens resultater skabes. For enhver leder er arbejdet med organisationens kultur en af de vigtigste opgaver, og i mange tilfælde også en af de sværeste. Hvis du som leder ikke bevidst arbejder med at fremme den organisationskultur, du ønsker, og har behov for for at kunne realisere strategi og mål, så overtager den uformelle kultur stille og roligt, og tager ledelsen fra dig uden at du opdager det. For som leder kan du ikke være tilstede i alle situationer på alle tidspunkter. 


Problemet opstår, når der er forskel på den adfærd, du ønsker og har behov for, og det medarbejdere og ledere gør i det daglige. For både god og dårlig adfærd smitter. Den adfærd, der ofte får lov til at fylde mest, afgør om kulturen er stimulerende eller begrænsende for jeres resultater. Den ubekvemme sandhed er, at den ’mindst gode’ adfærd, I som ledere accepterer, snigende og uden I opdager det bliver ”jeres” kultur. Med andre ord kræver en kulturforandring i organisationen, færdigheder hos lederne i at fremme den ønskede adfærd.


Man skulle tro, at det var nemt at etablere en kultur, der understøtter strategi og mål. Det er det ikke. Kulturen i en virksomhed er baseret på uformelle værdier, uformelle normer, holdninger og vaner blandt medarbejdere og ledere i organisationen – og da medarbejdere og ledere er lige så forskellige som mennesker er forskellige, tager de hver deres kultur med sig på arbejde.


Managementguruen Peter Drucker er ofte citeret for at have sagt, at "kultur spiser strategi til morgenmad". Hvad enten citatet stammer fra ham eller en anden, er det faktuelt, at selv den bedst tilrettelagte og gennemarbejdede strategi aldrig nogensinde bliver implementeret, hvis den daglige kultur og adfærd ikke understøtter strategien. Det betyder også, at hvis man ikke bevidst arbejder systematisk med kulturen på arbejdspladsen, så har man pr. definition ikke en kultur, der understøtter målene. 


Mange ledere siger: "Vi har da en rigtig god kultur her". Men sandheden er, at hvis de virkelig spurgte kunderne, borgerne eller andre ville de hurtigt få øjnene op for, at der ofte er forskel på det lederne ser, og det der rent faktisk foregår i organisationen. Andre ledere giver op, fordi det forekommer at være for svært og uoverskueligt at gøre noget ved kultur og adfærd. Det er her CultureCare kan hjælpe jer med at gøre en forskel. Via kundetilpassede forandringsprocesser og uddannelsesforløb støtter CultureCare organisationen i at udvikle en kultur, der understøtter strategien. Kontakt os for en videre dialog om, hvordan vi sammen kan sammensætte det kulturforløb, I har behov for, og lad dig inspirere af nedenstående udtalelser fra ledere efter kulturforløb med CultureCare:


  • ”CultureCare-forløbet har gjort en stor forskel for vores kultur. Vi har fået nedbragt vores sygefravær væsentligt, den gensidige ansvarlighed er steget voldsomt, og vi har fået etableret præcis den samme kultur og adfærd i alle dele af huset. Før var medarbejderne negative, når de skulle hjælpe på en anden afdeling. Nu glæder de sig, fordi de kender de andre, og fordi de præcis ved, hvad der forventes af dem.”


  • ”Vi kan se en kæmpeforskel i medarbejdernes og ledernes adfærd i forhold til før vores CultureCare-forløb. Nu ved vi som ledere, hvor vi skal sætte ind og, hvad vi skal følge op på, og det er en stor tilfredshed, at vi i ledergruppen er enige om, hvor vi ønsker at bevæge os hen med organisationen.” 


  • ”Vi har som organisation fået ledere og medarbejdere der har udviklet sig mærkbart, og der er blevet tilført så meget mere arbejdsglæde i hele organisationen. Og det smitter helt klart af på den service, vi giver i dagligdagen.”

  • ”Projektet har medvirket til et bredere arbejdsfællesskab på tværs af husene som bl.a. har medført, at det er blevet mere naturligt at hjælpe i andre huse, fordi man kender flere af personalerne. I ledergruppen har vi opnået en større gensidig tillid og tryghed, hvilket er med til at styrke samarbejdet. Hele organisationen har fået nyttige værktøjer, som der gøres flittigt brug af i hverdagen. Både i forhold til at tale om det der er svært og også til at finde løsninger  på dilemmaer eller udfordringer.”

  • ”Jeg er blevet mere sikker i mit personlige lederskab, og jeg oplever at organisationen er blevet meget bedre til at samarbejde på kryds og tværs. Jeg lært, hvordan min egen ledelsesadfærd påvirker kulturen og medarbejdernes adfærd, og hvad jeg skal gøre for at fastholde den nye adfærd.”

Udtalelser fra medarbejdere efter kulturforløb med CultureCare:


  • ”Det er dejligt, at vi nu kender hinanden på tværs. Det gør det lettere at tage en vagt eller opgave i en af de andre afdelinger. Og når man møder om morgenen, møder man altid nogen, man kender. Det er dejligt.”

  • "Vi er blevet meget bedre til at hjælpe hinanden. – og dejligt, at vi får tid til at blive ved med at træne i afdelingerne.”

  • ”Vi føler stor taknemmelighed over alt det, vi har lært. Selvfølgelig har vi lært det for at forbedre vores professionelle adfærd på arbejdet, men rigtigt meget af det, har vi også kunnet bruge i vores personlige liv. Det har betydet meget. Når man udvikler sig, udvikler ens omgivelser sig også.”

  • ”Det er en kæmpe mulighed og chance, vi er blevet givet med det her. Jeg er taknemmelig over, at vi har en visionær og fremsynet ledelse. Vi er meget taknemmelige for den mulighed vores ledelse har givet os med det her program.”

  • ”Vi har muligheden for at blive det bedste plejecenter i Danmark efter det her. Nu er det op til os selv at føre det videre.”

  • ”Vi er blevet meget bedre til at have fokus på borgerne – det er så vigtigt. Og de siger, at de også kan mærke, at vi er blevet gladere og bedre til at samarbejde.”

  • ”Vi har fået en fælles forståelse af, at vi er her for borgernes skyld”.

Ring eller skriv for et uforpligtende tilbud:

CVR nr. 33 43 06 55